Importanta comunitatilor online

Importanta comunitatilor online

Intr-o comunitate online, marketingul este unul dintre cele mai eficiente instrumente pentru consolidarea loialitatii de brand. Totusi, daca el nu este facut asa cum trebuie, sunt sanse foarte mari ca efectele sale sa fie exact pe dos.
Cand spunem „asa cum trebuie”, ne referim la cateva regului de baza pe care trebuie sa le respecte campaniile de marketing online.

Inca de la inceputul internetului, lumea virtuala a functionat pe baza de comunitati in cadrul carora s-au legat colaborari, s-au impartasit cunostinte si informatii. Aceste comunitati sunt de la cele mai generale, pana la cele mai nisate, astfel ca astazi exista pe net comunitati in jurul tuturor subiectelor posibile, de la cele mai pragmatice, pana la cele mai spirituale. Iar acest lucru nu face decat sa-i astearna lumea la picioare unui marketer. Practic, acesta nu trebuie decat sa caute comunitatea grupata in jurul unui subiect tangential cu produsul/serviciul sau si... asta-i tot!

...Sau nu! caci daca se arunca cu capul inainte intr-o astfel de comunitate cu eticheta de marketer fluturand la vedere, are toate sansele sa fie dat afara, inclusiv cu restrictia de a reveni. Cu alte cuvinte, atitudinea si modul de abordare gresit iti pot taia craca de sub picioare, iar asta poate avea efecte dintre cele mai neplacute pentru brandul pe care il reprezinti. De aceea, ne-am gandit sa-ti impratasim cateva secrete. In primul rand, in comunitatile online este mult mai eficient sa educi (cum spuneam mai sus, sa impartasesti informatii) decat sa incerci sa vinzi direct. Este un ciclu mai lung de vanzare, dar adesea rasplatit cu o loialitate pe termen lung din partea consumatorului, devenit astfel, ambasador de brand.

1. Nu fa reclama, participa

Odata ce gasesti comunitatea potrivita brandului tau, creaza-ti un profil personal, complet si monitorizeaza discutiile deja existente. Aici vei gasi oameni interesati si pasionati de respectivul topic in jurul caruia s-a format comunitatea si care are are legatura cu brandul tau. Acestia sunt potentiali clienti... insa pana acolo, tine cont ca nimanui nu-i place sa fie subiectul unei vanzari agresive, acolo unde se asteapta mai putin la asa ceva, asa ca uita momentan ca esti marketer si participa, ca oricare alt membru, la discutii. In fond, nici tie nu ti-ar placea ca in mijlocul unei discutii sa se bage vreun agent de vanzari care sa incerce sa-ti indese pe gat produsul lui, chiar daca acesta are oarecum legatura cu subiectul de care esti interesat. In schimb, daca acelasi agent intervine doar pentru a oferi mai multe informatii la obiect (educa!), atunci el va fi primit si urmarit cu interes.
De asemenea, esti liber sa initiezi discutii si sa vii cu continut proaspat in comunitate, fara sa pui insa accent pe produsele/serviciile tale.

2. Contribuie din pozitia de expert

Integreaza in strategia ta de marketing prin continut articole ce pot fi publicate in comunitatile online. Este o modalitate foarte buna de a intra in contact cu publicul tinta in mediul lor natural.

Publica informatii utile si nu articole al caror scop este vanzarea. Articole de tip „How-to”, sfaturi si trucuri, dar si recenzii de produse, astfel incat sa incepi sa construiesti o relatie reciproc avantajoasa intre brand si comunitate. Mentine un ton prietenos si fereste-te de mesajele exagerat promotionale sau de tip „call to action”. Fii la fel de saritor in conversatii, chiar daca nu sunt direct relationate cu brandul tau, chiar daca sunt produse ale concurentei.

Sinceritatea, deschiderea si comunicativitatea vor face diferenta cand vine vorba de castigarea loialitatii clientilor, asa ca nu ezista sa fii tu acela care le-o castiga. Cand iti faci treaba corect, membrii comunitatii vor veni ei la tine pentru a-ti solicita parerea si ajutorul.

3. Fii accesibil

Avantajul comunitatilor online este ca iti ofera sansa sa creezi engagement intr-un loc dedicat comunicarii, acolo unde poti sa controlezi evolutia discutiilor din jurul brandului, unde poti deveni un lider de opinie. Nu rata aceasta sansa!

Desigur, nu spune nimeni ca este usor sa-ti construiesti o reputatie buna si sa castigi increderea celorlalti membrii ai comunitatii. Iar pentru asta este important sa fii deschis, autentic si comunitativ. Conteaza sa arati ca esti o fiinta umana, si nu un robot, cu personalitatea sa, manifestata insa in limitele respectului si ale profesionalismului.

Activeaza-ti notificarile despre noile conversatii din comunitate si reactioneaza promopt de fiecare data. Asta te va face un membru activ, interesat si important.

4. Transforma liderii de opinie in ambasadori

Odata ce ai devenit membru stabil al comunitatii, vei vedea repede care sunt liderii de opinie. Analizeaza-i cu atentie – profil, reputatie, activitate, implicare – pentru a vedea care dintre ei pot deveni ambasadori de brand. Incepe sa comunici cu ei. Multi vor fi incantati sa sprijine brandul daca au afinitate cu el. Sau cu tine.

Vorba din gura in gura („word of mouth”) este unul dintre cele mai puternice instrumente de marketing, iar daca atragi liderii de opinie corecti de partea brandului, facandu-i sa se simta parte din echipa, atunci vei crea in mod organic amabasdori de brand. Acestia vor fi ca o portavoce pentru tine, devenind o sursa de informatii de incredere pentru restul comunitatii si contribuind astfel semnificativ la cresterea gradului de vizibilitate a brandului.

5. Foloseste reclama in comunitati. Inteligent.

O tehnica de reclama care s-a dovedit a fi de succes este cea de a prezenta spoturi publicitare de de tip native advertising de promovare incrucisata a continutului deja creat in comunitate.

De exemplu:
1. Incepe prin scrierea unui articol informativ/educativ pe care sa-l publici in comunitate si care sa genereze interes din partea membrilor acesteia.

2. Foloseste optiunle de reclama pentru a indruma membrii comunitatii catre acest articol.

• Bannere cu titlul/subtilul articolului, logoul comunitatii si un link catre acesta;

• Native ads – apar in aceeasi maniera precum articolele cu continut similar; inclusiv se poate extinde lista tagurilor pentru o vizibilitate mai mare;

• Prezinta articolul intr-un email sponsorizat sau intr-un newsletter.

3. Poti merge mai departe si promova respectivul articol in alte comunitati/platforme. Generarea mai multor vizualizari implica cresterea vizibilitatii respectivului continut in comunitate (datorita algoritmilor interni ai comunitatii ganditi astfel incat sa aduca in prim plan ceea ce prezinta un interes mai mare pentru membrii acesteia).

Cu tot mai multe mecanisme de blocare a reclamelor si cu indiferenta pe care consumatorii o arata bannerelor in general, crearea unei experiente pozitive pentru consumatori este din ce in ce mai importanta. Consumatorii vor fi mai atrasi de informatie, decat de reclama pura.

6. Fii consistent

Nu exista o reteta minune prin care sa poti crea reputaia de brand. Ca in orice strategie de marketing de succes, implicarea ta in comunitate trebuie sa puna accent pe crearea de beneficii pe termen lung, mai importante decat conversiile rapide, dar irepetabile.

Publicand si participand activ la viata comunitatii nu numai ca imaginea ta va avea de castigat, dar si tu vei reusi sa-ti intelegi mai bine publicul tinta. Sa obtii un feedback sincer de la actuali si potentiali clienti este inestimabil, asa ca asculta, implica-te si activeaza. Devino unul „de-al casei”, astfel incat tot ceea ce vine din partea ta sa fie primit cu interes si apreciere, chiar si atunci cand este vorba de... reclama.

Ionita Cristian

Ionita Cristian

Cand pasiunea devine meserie, poti spune ca esti implinit din punct de vedere profesional.

Comments powered by Disqus